Rating: Poetry for Young People rating - recenzii carti
format A4, cartonată, cu supracopertă
ISBN:978-0-8069-5541-4

"Pour some water over the floor -
Ugly I"™m sure you"™ll allow it to be:
Suppose it extended a mile or more,
That"™s very like the Sea."

De peste 100 de ani, prin poeziile şi poveştile lui Lewis Carroll, copiii au avut ocazia să viziteze a lume magică, unde regulile logicii sunt uitate, unde nimeni nu se comportă cum trebuie, unde nimeni nu face ce i se spune. Colecţia de poezii pentru cei tineri, Lewis Carroll. Poetry for Young People, conţine selecţii din versurile scrise de Lewis Carroll pentru cărţile lui, printre care amintim Alice"™s Adventures in Wonderland, Through the Looking Glass, The Hunting of the Snark şi Sylvie and Bruno.

Precum Alis din lumea reală şi cea din Ţara Minunilor, autorul poeziilor a dus şi el, pentru mult timp, o viaţă dublă. În una dintre aceste vieţi, era mult respectatul matematician Charles Lutwidge Dodgson, profesor la Universitatea Oxford din Anglia, autor de cărţi cu tiluri precum A Syllabus of Plane Algebraical Geometry sau The Formulae of Plane Trigonometry, cărţi care i-au adus un mare respect în rândurile profesorilor şi studenţilor din Universitate.

Când nu se afla la catedră, matematicianul devenea Lewis Carroll, un autor foarte caraghios care scria pezii şi poveşti pentru copii. În aceste scrieri, personajele treceau prin întâmplări pe cât de imposibile, pe atât de ridicole. În lumea pentru cei mici creată de Carroll, copiii puteau ajunge la dimensiuni gigantice sau minuscule de la o pilulă la alta, piesele de şah puteu vorbi şi aveau chiar neînţelegeri, iepurii albi purtau veste şi ceasuri (fiind mereu îngrijoraţi să nu întârzie!), iar pălărierul era atât de nebun încât dădea petreceri pentru un animal.

Aportul editorului Edward Mendelson, profesor de literatură comparată la Universitatea Columbia din New York, este evident în succinta introducere cu care se deschide Lewis Carroll. Poetry for Young People dar şi în explicaţiile de la începutul fiecărui poem în parte, unde, în câteva rânduri, sunt prezentaţi poeţii şi poeziile pe care Lewis Carroll le ridiculiza. Printre cei care nu au scăpat de peniţa plină de umor a lui Carroll se găsesc Isaac Watts, Robert Southey şi William Wordsworth.

Ilustraţiile lui Eric Copeland acompaniază poeziile pline de ciudăţenii, creând mediul vizual de care tânărul cititor are nevoie pentru a înţelege lumea fără de sens a lui Lewis Carroll. Rolul important al ilustraţiilor în cărţile pentru copii a fost recunoscut însuşi de autorul poeziilor, care a reuşit să-şi transpună cuvintele în imagini prin intermediul desenelor faimosului grafician John Tenniel. Cine nu îşi aduce aminte de binecunoscuta imagine a iepurelui care se uită la ceas?

rabbit John

Poate pentru a sublinia cele două personlităţi ale poetului, Dodgson vs Carroll, colecţia de poezii pentru cei mici Lewis Carroll. Poetry for Young People se termină cu poemul A Boat, Beneath a Sunny Sky, în care prima literă a fiecărui vers formează numele adevărat al lui Alis din Ţara Minunilor: Alice Pleasance Liddell. În acestă poezie, Caroll scrie despre trei copii care ascultă o poveste în timpul unei plimbări cu barca. Desigur, este vorba despre cele trei fete ale decanului de la Oxford, pentru care, pe 4 iulie 1862, Lewis Carroll începe a povesti un basm minunat, în care o fetiţă pe nume Alis ajunge în Ţara Minunilor urmărind un iepuraş alb.

"Ever drifting down the stream -
Lingering in the golden gleam -
Life, what is but a dream?"